Tuesday, April 5, 2011

Panggilan Kedua Untuk Semua Pengetua Pahang

Moh menulis!!! Maksimum 4 muka sahaja.

Mari kita berkongsi pengalaman amalan kepengetuaan kita di sekolah. MPSM Cawangan Pahang sedang berusaha menerbitkan buku yang menghimpunkan sebahagian amalan terbaik ('best practices') Pengetua Pahang. Setakat ini hanya 2 sahaja yang sampai ke meja editor Biro Penerbitan. Memang diakui agak sukar untuk mendorong para Pengetua menulis walaupun format paling ringkas telah diberi sebagai contoh (sebahagian contoh ialah daripada Majlis Pengetua Kanan Kebangsaan).

Contoh format yang dipetik adalah gabungan 2 Pengetua: Pn Hajah Rosidah bt Kamaludin, Pengetua
SMK Orang Kaya Haji, Kuala Lipis dan Pengetua SMK Bukit Rangin Kuantan. Harapnya ini akan membantu memberi cetusan idea.... Kita akan terbitkan sempena Perayaan Hari Guru 2011.

TAJUK:
PROGRAM PENINGKATAN KEDATANGAN MURID

Oleh:
ABDUL RAHIM BIN MOHD YUNUS
PENGETUA
SMK BUKIT RANGIN KUANTAN PAHANG





1.0 ABSTRAK :
Masalah utama berkaitan pengurusan hal ehwal murid di SMK Bukit Rangin (SMKBR) ialah ponteng sekolah. Keadaan ini dikenalpasti sebagai salah satu faktor utama yang menghalang kecemerlangan murid. Pada tahun 2009, SMKBR yang disenaraikan sebagai calon Sekolah Harapan Negara (SHN) gagal melepasi penilaian peringkat awal. Keperluan asas penilaian SHN ialah sekolah yang dicalonkan harus mencapai kadar sekurang-kurangnya 95% kedatangan murid bagi tahun-tahun yang dinilai. Kesan daripada pengalaman tersebut telah meningkatkan lagi tekad SMKBR untuk meningkatkan peratus kedatangan murid. Usaha meningkatkan kadar kedatangan murid ini merupakan program bersepadu pasukan sekolah yang terdiri daripada Jawatankuasa Hal Ehwal Murid dan guru-guru. Program ini telah menunjukkan kesan yang positif setelah dinilai pada hujung tahun 2010.

2.0 PENGENALAN
SMKBR ialah sekolah di pinggir bandar Kuantan berstatus sekolah luar bandar. Peratus kedatangan tahunan muridnya tidak pernah mencapai 90% semenjak diasaskan pada tahun 2001. Kesedaran untuk mengurangkan masalah ini dibincangkan dengan serius dalam Mesyuarat Pengurusan sekolah. Analisis persekitaran yang dilakukan turut menunjukkan bahawa kelemahan ini menjadi sebahagian faktor yang menghalang peningkatan kecemerlangan umum atau GPS; khususnya bagi kelas-kelas peperiksaan. Justru, isu ponteng sekolah mesti ditangani secara bersungguh-sungguh dan bersepadu. Program ini memerlukan perhatian khusus Pengetua, GPK Hal Ehwal Murid, Guru Bimbingan dan Kaunseling sekolah, Guru Tingkatan, dan semua guru selaku guru disiplin.

3.0 RASIONAL
3.1 Ponteng sekolah sering dianggap sebagai masalah biasa bagi sekolah harian seperti SMKBR. Isu strategik ini akan menjejaskan prestasi dan reputasi sekolah sebagai institusi pendidikan jika tidak ditangani.
3.2 Guru-guru yang bermotivasi dalam aspek pembelajaran dan pengajaran pun akan luntur semangat mereka jika murid ponteng secara berterusan.
3.3 Program mengurangkan masalah ponteng mesti dilaksanakan secara sedar untuk mewujudkan suasana sekolah peka kepada isu kritikal yang menyumbang kepada kecemerlangan.
3.4 Usaha ini akan menyebarkan mesej jelas kepada guru, murid, ibu bapa dan warga sekolah bahawa ponteng adalah pelanggaran disiplin sekolah yang serius.
3.5 Tindakan secara bersepadu pelbagai pihak secara langsung akan dapat mengurangkan masalah ponteng secara berkesan dan hasilnya akan membantu kecemerlangan akademik dan sahsiah murid.

4.0 OBJEKTIF

4.1 Meningkatkan peratus kehadiran murid ke sekolah berbanding tahun-tahun sebelumnya.
4.2 Memberi maklumat dan peringatan yang konsisten berkaitan masalah ponteng kepada murid ibu bapa dan guru.
4.3 Mengawal kualiti pencapaian dalam peperiksaan awam.
4.4 Menggerakkan budaya penglibatan aktif guru dalam menangani isu penting di sekolah.

5.0 PELAKSANAAN

(Diceritakan prosesnya. Jika ada jadual, rajah dll lebih baik untuk menjelaskannya)
(Contoh rajah sokongan.Sumber: Pn Hjh Rosidah & 
 Abdul Rahim Mohd Yunus)




Program.....

6.0 IMPAK
(Disertakan juga bahan sokongan (analisis) spt jadual, graf, senarai semak, dll)
PMR tahun 2010 terlihat kejayaan program ‘Hot Chair’ ini setelah tiga tahun dilaksanakan apabila keputusan amat memberangsangkan. Gred purata sekolah meningkat sebanyak 0.31 , peratus lulus meningkat 18.92 % dan jumlah pelajar cemerlang meningkat kepada tiga orang. Pencapaian PMR 2010 hampir menepati sasaran sekolah .

Perbandingan antara Target sekolah dengan PMR 2010:
......
Ini adalah keputusan terbaik dalam tempoh 10 tahun pencapaian PMR sekolah ini ( 2002-2010). Keputusan PMR 2010 telah berjaya menarik perhatian masyarakat daerah Lipis kerana . SMK Orang Kaya Haji sebelum ini sentiasa berada di ranking terakhir pencapaian daerah .Tetapi mulai tahun 2009 naik satu anak tangga, 2010 naik dua anak tangga. Ranking peringkat negeri pula pada tahun 2010 naik 33 anak tangga(157 – 124 )

7.0 PENUTUP:
Hot Chair menjadi pembakar semangat kepada pelajar dan guru-guru untuk membaiki kelemahan untuk meningkatkan pencapai. Program ini dilaksanakan oleh pengetua sendiri mendorong budaya belajar yang bersaing kerana siapa yang maju akan sentiasa mendapat perhatian dan ganjaran pengetua.Pelajar yang lemah pula akan dibimbing melalui program pemulihan dan pihak kaunselor pula sentiasa membantu dari segi peningkatan semangat pelajar. Seterusnya P&P dan Program Kecemerlangan lebih berfokus mengikut kelemahan dan kekuatan pelajar. Budaya seronok bekerja di kalangan guru terhasil apabila pengetua terlibat sama secara langsung dengan mereka.

Moh menulis...

No comments:

Post a Comment