Lebih sedekad lalu SHAKS diasaskan bagi menyediakan peluang pendidikan kepada anak-anak tempatan yang berkebolehan tinggi dalam akademik. Pelbagai pengalaman dilalui dalam tempoh tersebut. Semuanya dihimpun bukan sahaja menjadi nostalgia, bahkan sebagai bukti, modal dan pengajaran yang membentuk karakter sebuah Sekolah Rancangan Khas menjadi Sekolah Kluster Kecemerlangan.
SHAKS telah berfungsi sebagai medan dan taman ilmu bukan sahaja bagi murid tetapi guru serta semua warganya. Alam persekolahan menengah menyediakan pengalaman pendidikan unik dalam menempa keperibadian remaja sebelum mereka melangkah keluar sebagai anggota masyarakat. Murid mesti bijak memanfaatkan ruang dan peluang, sementara guru perlu bijaksana dalam mencari pendekatan meningkatkan sistem penyampaian. Acuan atau celupan dengan jenama SHAKS mesti dinilai dan ditambahbaik. Justru, semua kekuatan warga SHAKS serta mereka yang berkepentingan mesti diganding dan digembleng.
Tempoh kematangan SHAKS yang sedemikian singkat membawanya ke kelompok cemerlang dalam agenda pendidikan menengah. Namun kita masih perlu mencari kekuatan meneruskan perjalanan untuk meningkat kepada satu tahap lagi:Sekolah Berprestasi Tinggi. Itu pun bukanlah puncak atau target yang mutlak kerana visi kecemerlangan yang didokong tidak akan ada hujungnya. Ini kerana kecemerlangan itu ialah satu perjalanan, bukan destinasi.
Cabaran 2012 menuntut kita untuk terus melangkah gagah ke hadapan bersama satu lagi agenda pendidikan negara yang dibentangkan iaitu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Pelan yang mengandungi 11 anjakan serta 3 gelombang adalah kenyataan dan proses yang akan kita alami dan hadapi. Transformasi sistem pendidikan negara ini akan menyaksikan para guru menggunakan kekuatan kolektif bagi memastikan murid mempunyai 6 ciri yang diharap membolehkan mereka bersaing di peringkat global: Pengetahuan, Kemahiran Berfikir, Kemahiran Memimpin, Kemahiran Dwibahasa, Etika dan Kerohanian dan Identiti Nasional.
Mari kita memuhasabah diri menjadi pemikir reflektif untuk menilai modal dan kekuatan kita setakat ini. Berapa ramai murid kita berketrampilan sedemikian? Apa yang sudah kita usahakan? Apakah kesan atau impaknya? Apa lagi yang mesti diusahakan? Bagaimana kita akan melakukannya? Nah! Jika kita berani menanyakan soalan-soalan demikian, kita akan berani bersama-sama menjayakan agenda transformasi dan perjalanan kecemerlangan di hadapan. Mari kita melangkah sederap membawa SHAKS melalui pengalaman hebat seterusnya.
Pengetua
November 2012
No comments:
Post a Comment